Święta żydowskie: Skąd? Po co? Dla kogo? (CZEŚĆ 2)

Święta żydowskie: Skąd? Po co? Dla kogo? (CZEŚĆ 2)

ŚWIĘTA RODZINNEJ JEDNOŚCI

Powiem o jeszcze jednym ważnym aspekcie świąt Biblijnych. Te święta są nie tylko po to, abyśmy spotkali się z Bogiem, a Bóg z nami w wyjątkowej  głębi i zażyłości, ale także abyśmy spotkali się ze sobą nawzajem w Bożej obecności. Ujawniają znaczenie i pomagają zrozumieć głębię i bogactwo drugiego przykazania – miłości do bliźniego. Nie tylko w odniesieniu do bliźniego, ale do całego Bożego narodu,  jako jednej wielkiej Bożej rodziny.

Przeczytajmy kilka potwierdzeń tego w Pismach:

Psalm 63: „Boże! Tyś Bogiem moim, ciebie gorliwie szukam, Ciebie pragnie dusza moja; Tęskni do ciebie ciało moje, Jak ziemia zeschła, spragniona i bezwodna. Tak wyglądałem ciebie w świątyni, By ujrzeć moc twoją i chwałę twoją”.  Nawet Dawid bardzo tęsknił za  Bogiem! Ten Dawid, który był umiłowanym synem Boga, wyróżnionym z całego swojego pokolenia; który został oficjalnie nazywany we wszystkich pokoleniach – ojcem Mesjasza- Syna Bożego; z którym Bóg zawarł osobne specjalne przymierze; z którym Bóg był bardzo blisko – i Dawid wspominał spotkanie z Bogiem w Przybytku, jako niezrównany przykład bliskości z Nim.

W Psalmie 16 Dawid mówi: „Rzekłem do Pana: Tyś Panem moim, nie ma dla mnie dobra poza tobą”.

W rzeczywistości opisuje on w tym wersecie czas święta Pańskiego, kiedy święci całego Izraela gromadzili się w Przybytku. Święci z całego Izraela przychodzili do miejsca wyjątkowej Bożej obecności, a wtedy najzwyklejsi Izraelczycy  zaczynali  jasnieć odbiciem chwały Bożej.

Ale Dawid wspominał doświadczenia nie tylko relacji z Bogiem, ale także z braćmi i siostrami w centrum Bożej obecności, jako coś najlepszego, najbardziej wyjątkowego. Dawid stale przebywał w obecności Boga. Ale to, jak Boża obecność objawiała się w Przybytku, a zwłaszcza jak wyjątkowo objawiała się  w dniach świąt, kiedy wszyscy ludzie gromadzili się razem- to było zupełnie wyjątkowe, nawet dla niego. Potrzebował odnajdywać  Boga w Przybytku i spotykać się z Nim wspólnie z narodem. To bardzo ważny aspekt biblijnych świąt żydowskich.

Dawid nie tylko spieszył się do świątyni na spotkanie z Bogiem, pragnął również spotkania ze świętymi, którzy byli uświęcani, otaczając ten Przybytek. Wiedział, że z narodem, będzie mógł podejść do Boga tak blisko, jak nigdy nie mógłby podejść sam. Jest to drugi najważniejszy aspekt Bożych świąt, jest on aktualny też w Nowym Testamencie- dla wszystkich.

Nawet jeśli wzbiłeś się na najwyższe wyżyny w służbie, to kiedy znajdziesz się w towarzystwie świętych, którzy radują się Panem i będziesz otoczony atmosferą radości, – zauważysz, że na tej „duchowej poduszce” podniosłeś się ponad twój najwyższy poziom, który osiągnąłeś w relacji z Bogiem sam na sam. Nawet jeśli jesteś bardzo święty i bardzo duchowy.  Bo jeśli już wszystko osiągnąłeś, to potrzebujesz innych braci i sióstr, aby podzielili się w tobą tym, co oni osiągnęli. Jeśli ty sam nieustannie przeżywasz święto – to potrzebujesz innych, którym się to  jeszcze nie udaje, aby pomóc im w to wchodzić. A kiedy im pomożesz, dając to, co sam otrzymałeś i osiągnąłeś z Panem, zauważysz, że otwierasz się dla czegoś większego w Nim. Dlatego święta Pana mają dodatkowe znaczenie – świąt rodzinnych.

I NAJWAŻNIEJSZE!

A najważniejszym porządkiem, najważniejszą liturgią w tym przystępowaniu do Boga, w tym świętowaniu i spotkaniu z Nim w naszych czasach –  je to aby przychodzić do Niego przez Jeszua.

Wszystkie wymagania Starego Testamentu,  zostały wypełnienie w Panu chwał -Jeszua ha’Masziach. Kiedy przychodzimy do Niego i w Nim przystępujemy do Ojca, spełniamy wszystkie warunki, które były konieczne, aby wierzący Starego Przymierza mogli wejść w Bożą obecność.

W Nim jest wszystko, aby obecność Boża mogła się objawić. Dlatego List do Efezjan mówi, że w jednym ciele wierzący z narodu żydowskiego i innych narodów, tylko przez Mesjasza mają swobodny dostęp do Ojca. I nie ma tu podziału na pochodzenie narodowe, klasę, wykształcenie, płeć ani nic innego.

 

Boris Grisenko, starszy rabin KEMO

Źródło: kemokiev.org

Podziel się: