Święta żydowskie: Skąd? Po co? Dla kogo?

Święta żydowskie: Skąd? Po co? Dla kogo?

Święta to najbardziej żywe wspomnienia i wrażenia, które wynosimy z dzieciństwa, towarzyszą nam przez całe życie i przekazujemy je następnemu pokoleniu. Wielowiekowa historia narodu żydowskiego łączy starożytne pokolenia z nami, żyjącymi w XXI wieku. Żydów żyjących w diasporach na całej Ziemi, do dziś,  w określonych dniach roku, łączą uroczystości, wyrażające tradycję i postanowienia naszych praojców.

Święta żydowskie są ściśle związane z wydarzeniami opisanymi w Biblii. Starożytni mędrcy, wyjaśniając istotę świąt, powiedzieli: „przez nie Bóg objawia Swojemu narodowi – Swoją wolę i Samego Siebie ze szczególna mocą . Ale poza tym, istota żydowskich świąt, w odróżnieniu od świąt innych narodów, zawiera się w tym, że wierzący w Boga Izraela, nie tylko wspominają coś, albo upamiętniają wydarzenia z przeszłości,  wykonują po prostu pewne rytuały, czy wypełniają jedynie małe micwot –  oni przeżywają ponownie, to co świętują.”  Istotą żydowskich świąt jest doświadczenie tego, co świętujemy.

SPOTKANIE NARODU ZE SWOIM BOGIEM

Święta narodu żydowskiego mogą opowiedzieć nam nie tylko o historii i tradycjach naszego narodu, ale także odzwierciedlają Bożą miłość do ludzi. Głównym tematem wszystkich świąt żydowskich jest przyszłe zbawienie i wyzwolenie. Święta zostały tak zamyślone przez Boga, aby Jego dzieci, w określonym czasie gromadziły się ze wszystkich stron ziemi wokół Bożej obecności, której pierwowzorem był przybytek Mojżesza.

Kiedy Bóg ustanawiał święta, Jego celem nie były przede wszystkim ofiary -jako takie, nie zjednoczenie ludzi wokół jednego centrum, nawet nie świętowanie rodzinne, choć jest to bardzo ważne. Ale głównym celem Boga było doprowadzenie całego narodu do szczególnego miejsca Jego obecności – aby ludzie zapomnieli w tym czasie o wszystkim, z powodu spotkania z Tym, Który jest najważniejszy. Aby zapomnieli o wszystkim dla dobra Tego Jedynego, w Którym jest cały sens, Który jest celem wszystkich celów, Który jest centrum wszystkiego.

Porządek liturgii tych świąt, system ofiarniczy, a później ustalony porządek nabożeństw, zostały sformułowane tylko w jednym celu – aby ludzie, którzy znaczną część roku pozostawali w oddaleniu od bezpośredniej Bożej obecności, mogli w nią wejść i przebywać w Nim.

Przebywać tak głęboko i z takim oddaniem, aby nasycić się tą obecnością i chwałą, aby ją na siebie przywdziać.  Aby następnie, zachować na tak długo, jak to możliwe i przynieść do swoich domów, do  swoich codziennych okoliczności, jakby odblask tej chwały. Żeby te domy, przynajmniej w jakimś stopniu, stały się domami Bożymi, podobieństwem tego centralnego przybytku, gdzie obecność Boga w czasach Starego Testamentu przebywała stale.

Innymi słowy, celem Świąt Pana jest spotkanie narodu ze swoim Bogiem. Na tyle żywe, silne, prawdziwe, na ile to było możliwe w tamtych czasach.

Boris Grisenko, starszy rabin KEMO

Źródło: kemokiev.org

Podziel się: